
Workshop do Projeto ENDURE discutiu governança, resiliência e consequências da pandemia de COVID-19, no IG da Unicamp.
Texto: Gabriela Villen, Leda Gitahy e Aline Hasegawa I Fotos: Matheus Sousa Barros, Aline Hasegawa, Gabriela Villen
Após 5 anos do início da pandemia de COVID-19, ainda é difícil mensurar suas consequências para a saúde, organização do trabalho e vida social. As mais de 14,9 milhões de mortes em todo mundo sinalizam que vivemos um dos maiores desastres da história da humanidade. Aos que sobrevivemos, entre o luto e a luta por reinventar formas de vida, tendemos muitas vezes a querer esquecer para seguir em frente. Os prenúncios de novas pandemias e a emergência climática, contudo, insistem em nos alertar para a importância da reflexão e do aprendizado sobre nossa história recente. Quais os impactos na saúde física e mental dessa geração? Como diferentes grupos e países se comportaram durante os lockdowns? O que podemos aprender com as redes de solidariedade formadas ou fortalecidas durante esse período? Em que medida e em que sentidos utilizamos o conceito de resiliência nos diferentes trabalhos e países? O que comunidades tradicionais, indígenas e quilombolas, favelas, imigrantes perseguidos e discriminados e suas organizações, associados a organizações de direitos humanos, universidades e instituições de saúde têm a nos ensinar sobre resistência, resiliência e outras formas de governança? Como os diferentes governos geriram a crise, minimizando ou intensificando seus impactos? Qual a relevância da ciência em nossas sociedades? Como tendências ideológicas guiaram os comportamentos e decisões individuais e coletivas? Quais as relações entre os sistemas políticos e o ecossistema de desinformação, que conformou a infodemia que ainda não pudemos superar?
Essas foram algumas das perguntas que guiaram as discussões realizadas no Instituto de Geociências (IG) da Unicamp, entre os dias 12 e 14 de março, no workshop internacional do projeto “ENDURE: Inequalities, Community Resilience and New Governance Modalities in a Post-Pandemic World”. O evento, realizado de forma híbrida, contou com a apresentação de 25 trabalhos, reunindo pesquisadores de 11 países: Brasil, Alemanha, Colômbia, Reino Unido, Canadá, Finlândia, EUA, Croácia, Polônia, Romênia e Turquia. Entre as universidades representadas, além da Unicamp, estiveram presentes: Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e Universidade Estadual de São Paulo (UNESP), e as estrangeiras Freie Universität Berlin (FU Berlin), University of Helsinki, University of Wroclaw, Glasgow Caledonian University, Institute for Development and International Relations (IRMO), National University of Colombia, University of Texas Houston, University of Laval e Özyegin University.
O evento marcou a entrada na última etapa do projeto, financiado, desde 2022, pela “Trans-Atlantic Platform for Social Sciences and Humanities (T-AP)”, que tem como agência financiadora no Brasil a Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), além das DFG (Germany), AKA (Finland), HRZZ (Croatia), MINCIENCIAS (Colombia), NCN (Poland), NSF (USA), SSHRC (Canada) and UKRI-ESRC (UK).
“As discussões foram excelentes e realmente mostram como a pesquisa transatlântica é importante. Por exemplo, comparar Quebec, no Canadá, com a Suécia ou a Finlândia com o Brasil realmente trouxe novas percepções sobre governança, o papel da confiança e a crença na ciência. Também gostei da amplitude das metodologias empregadas nos diversos artigos, incluindo abordagens quantitativas e qualitativas, e até mesmo pesquisa participativa e etnografia”, destacou Susan Beth Rottmann, professora da Özyeğin University, em Istambul (Turquia). Para ela, o workshop contestou a sensação de que a pandemia acabou. “Acho que algumas pessoas sentem que a pandemia acabou, a vida seguiu em frente e aprendemos tudo o que precisamos saber sobre a sociedade durante a pandemia. No entanto, a projeto ENDURE mostra que os efeitos da pandemia ainda estão sendo sentidos, especialmente em relação aos impactos na juventude e nas comunidades desfavorecidas no Sul Global”, afirmou.
Para a professora Leda Gitahy, organizadora do evento e pesquisadora responsável (PI) pelo projeto no Brasil, o evento foi de enorme importância para todos os participantes, inclusive alunos de graduação, mestrado, doutorado e pós-doutorandos, não só da Unicamp, como de outras universidades brasileiras e internacionais. “Seu formato presencial e híbrido proporcionou essa oportunidade de troca de conhecimento e experiências. Destaco os comentários da profa Susan Rothman sobre os avanços metodológicos e a importância de compreender que a pandemia e a infodemia não acabaram e que ainda não é possível compreender todas as sequelas que nos deixou, seja do ponto de vista da saúde física , como mental e o impacto desigual para diferentes gerações”, reforçou.
Resiliência, Negacionismo e Governança podem ser apontados como conceitos-chave, permeando todas as discussões. Para a professora Liliana Acero (UFRJ) “Resiliência se refere à capacidade de uma população, comunidade ou indivíduo de responder a diferentes formas de choque, risco, adversidade e perturbações de maneiras que possibilitem a adaptação a esses estressores, e o renascimento ou transformação de um estado anterior. O conceito, amplamente aplicado na pesquisa em ciências sociais, pode ser entendido de diversas maneiras, com ambiguidades sobre tipos de adversidade e adaptação positiva ou não. As estratégias de resiliência também têm diferentes implicações políticas para sujeitos sociais e agências específicas.”
O evento foi guiado pelas pesquisas desenvolvidas no âmbito do ENDURE, mas também contou com a participação de pesquisadores externos, dividido em seis painéis: Governança e respostas políticas à COVID-19: Educação e resiliência na pandemia; Mobilização social e ativismo; Resiliência da comunidade e respostas locais; Saúde, desinformação e percepção pública; e Perspectivas globais e transnacionais sobre resiliência (Veja a programação completa). Em breve será divulgado o livro de resumos. Para acompanhar as novidades, siga o site do projeto (https://www.endure-project.org/).
…
What Have We Learned from the Most Intense Phase of the COVID-19 Pandemic?
ENDURE Project Workshop Discusses Governance, Resilience, and the Consequences of the COVID-19 Pandemic at Unicamp's IG
Authors: Gabriela Villen, Leda Gitahy e Aline Hasegawa I Photos: Matheus Sousa Barros, Gabriela Villen and Aline Hasegawa
Five years after the onset of the COVID-19 pandemic, it remains difficult to measure its full impact on health, work organization, and social life. With more than 14.9 million deaths worldwide, we have experienced one of the greatest disasters in human history. Those who survived, navigating between grief and the struggle to reinvent ways of living, often seek to forget in order to move forward. However, the warnings of new pandemics and the climate emergency continue to remind us of the importance of reflection and learning from our recent history.
What are the physical and mental health impacts on this generation? How did different groups and countries respond to lockdowns? What can we learn from the solidarity networks that were formed or strengthened during this period? To what extent and in what ways do we apply the concept of resilience across different studies and countries? What insights can traditional communities, Indigenous and Quilombola groups, favelas, persecuted and discriminated immigrants, and their organizations—along with human rights groups, universities, and health institutions—offer us about resistance, resilience, and alternative governance models? How did different governments manage the crisis, either mitigating or exacerbating its effects? What is the relevance of science in our societies? How have ideological trends shaped individual and collective behaviors and decisions? What are the connections between political systems and the misinformation ecosystem that fueled the infodemic, which we have yet to fully overcome?
These were some of the key questions that guided discussions at the Institute of Geosciences (IG) at Unicamp from March 12 to 14, during the international workshop of the ENDURE Project: Inequalities, Community Resilience, and New Governance Modalities in a Post-Pandemic World*. The hybrid event featured the presentation of 25 research papers and brought together scholars from 11 countries: Brazil, Germany, Colombia, the United Kingdom, Canada, Finland, the United States, Croatia, Poland, Romania, and Turkey.
Among the universities represented, in addition to Unicamp, were: Federal University of Amazonas (UFAM), State University of Rio de Janeiro (UERJ), Federal University of São Paulo (Unifesp), and State University of São Paulo (UNESP), as well as international institutions such as Freie Universität Berlin (FU Berlin), University of Helsinki, University of Wroclaw, Glasgow Caledonian University, Institute for Development and International Relations (IRMO), National University of Colombia, University of Texas Houston, University of Laval, and Özyegin University.
The event marked the beginning of the final phase of the ENDURE project, which has been funded since 2022 by the Trans-Atlantic Platform for Social Sciences and Humanities (T-AP). The funding agencies include FAPESP (Brazil), DFG (Germany), AKA (Finland), HRZZ (Croatia), MINCIENCIAS (Colombia), NCN (Poland), NSF (USA), SSHRC (Canada), and UKRI-ESRC (UK).
Insights from the Workshop
“The discussions were excellent and truly demonstrated the importance of transatlantic research. For example, comparing Quebec, Canada, with Sweden or Finland with Brazil provided new insights into governance, the role of trust, and belief in science. I was also impressed by the range of methodologies used across the various studies, including quantitative and qualitative approaches, as well as participatory research and ethnography,” said Susan Beth Rottmann, a professor at Özyeğin University in Istanbul, Turkey.
According to her, the workshop challenged the perception that the pandemic is over. “I think some people feel that the pandemic is over, that life has moved on, and that we have learned everything we need to know about society during the pandemic. However, the ENDURE project shows that the pandemic’s effects are still being felt, particularly in terms of its impact on youth and disadvantaged communities in the Global South.”
For Professor Leda Gitahy, the event organizer and the lead researcher (PI) of the project in Brazil, the workshop was of great importance to all participants, including undergraduate, master’s, doctoral, and postdoctoral students—not only from Unicamp but also from other Brazilian and international universities. “Its in-person and hybrid format provided a valuable opportunity for knowledge exchange and collaboration. I especially appreciated Professor Susan Rottmann’s remarks on methodological advancements and the importance of understanding that both the pandemic and the infodemic are not over, and that we are still unable to fully grasp all of their long-term effects—whether in terms of physical and mental health or their unequal impact across generations,” she emphasized.
Key Themes: Resilience, Denialism, and Governance
Resilience, denialism, and governance emerged as key concepts in the discussions. Professor Liliana Acero (UFRJ) explained: “Resilience refers to the ability of a population, community, or individual to respond to different forms of shock, risk, adversity, and disruption in ways that enable adaptation, recovery, or transformation from a previous state. The concept, widely applied in social science research, can be understood in multiple ways, with ambiguities regarding types of adversity and positive or negative adaptation. Resilience strategies also have different political implications for specific social actors and agencies.”
The event was structured around research developed within the **ENDURE** framework but also welcomed contributions from external researchers. Discussions were organized into six panels:Governance and Political Responses to COVID-19; Education and Resilience During the Pandemic; Social Mobilization and Activism; Community Resilience and Local Responses; Health, Misinformation, and Public Perception; Global and Transnational Perspectives on Resilience
A book of abstracts will be released soon. Stay updated by following the project's website: [www.endure-project.org](https://www.endure-project.org/).